Elektroauta - budoucnost nebo slepá ulička?
Elektroautomobilita - budoucnost nebo slepá ulička?
Většina z nás už určitě slyšela o tom, že automobily jezdí nejen na benzin, naftu, ale také na LPG (zkapalněný ropný plyn), CNG (stlačený zemní plyn), vodík a elektřinu. A právě poslednímu zmíněnému alternativnímu pohonu, tedy elektřině se budeme věnovat v dnešním článku.
Výhody elektromobilů
Začněme asi u toho nejdůležitějšího a to je bezemisní provoz a náklady na provoz. Elektrické automobily nevypouští do ovzduší žádné emise, což je určitě plus. Otázka jejich ekologičnosti tak spočívá hlavně ve výrobě a životnosti baterií. Na bateriích závisí dojezd, kdy dojezd běžných moderních elektromobilů dosahuje tabulkových hodnot cca 500 km a o elektroautě se tak dá aktuálně uvažovat již jako o plnohodnotné náhradě za běžný automobil. Výhodou, ale i trochu nevýhodou je tichý chod motoru, kdy elektroauto nevydává klasický zvuk jako běžné auto, ale vyznačuje se velmi tichým provozem. Z toho důvodu se do většiny elektroaut přidávají reproduktory, které v městských rychlostech simulují zvuk spalovacího motoru z důvodu bezpěčnosti chodců atp. Protože nemá auto na elektřinu spalovací motor, ale většinou jen dva elektromotory umístěné u kol, vzniká v motorovém prostoru další místo pro zavazadla nebo dobíjecí kabely. Elektromotory se pak vyznačují lineárním chodem a dostupností nejvyššího točivého momentu v celém spektru otáček. Různých výhod najdeme určitě mnoho, je třeba bezpochyby zmínit i nulové dálniční poplatky v ČR a levnější parkování.
Pokud si pořídíte elektromobil můžete si u svého dodavatele elektřiny zajistit výhodnější tarif a tak se dobíjení stává poměrně levnou záležitostí, kdy vás kilometr jízdy může vyjít třeba i na 50 haléřů.
A najdou se i nevýhody?
Nějaké nevýhody se určitě najdou, zejména se jedná o dojezd, cenu a nekomfortní nabíjení. Dojezd se může poměrně významně zkracovat zejména v závislosti na: teplotě, použivaných dodatečných spotřebičích jako je např. vyhřívání různých prvků v autě, dobíjení elektrozařízení v kabině, klimatizace atp.. Dále je vždycky ve hře účinnost rekuperace od brzd a zatížení vozu. Pro provoz elektroauta je v podstatě nutnost mít dostatečné možnosti k nabíjení, ideální stav je, když máte možnost nabíjet doma přes noc a nebo třeba v práci. Šetrné dobíjení ze zásuvky nebo wallboxu trvá přibližně 8 hodin. Dobíjení na veřejných stanicích je pak spojeno s pečlivým plánováním zastávek a orientaci v různých systémech různých poskytovatelů nabíjecích stojanů a jejich aplikacích. Velikou neznámou stále zůstává životnost baterií, kdy zlí jazykové tvrdí, že výměna baterií bude nutná třeba v horizontu okolo pěti let provozu a navíc je velmi nákladná. Proti tomuto názoru však hovoří zkušenosti ze zahraničí, protože některá auta jezdí klidně i 8 let a déle bez výměny a zásadní ztráty kapacity baterie. Největší brzdou, která brání masivnímu rozvoji elektromobility je pravděpodobně vysoká pořizovací cena elektromobilů, která by však měla postupně spíše klesat a elektromobily se tak stanou dostupné i pro běžné zákazníky.
Závěrem snad můžeme říci, že aktuální vysoká pořizovací cena elektromobilů a jejich specifičnost při provozu je zatím spíše pro nadšence, ale dnešní doba alternativním pohonům přeje a snad tak budeme svědky co největšího boje mezi starými a moderními druhy pohonů, z kterých budeme profitovat hlavně my, zákazníci. Pokud jsi správný fanoušek určitě se koukni na naši nabídku triček s elektroauty.